تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/23 - 08:05
کد خبر: 519529

بررسی مقایسه‌ای توانمندی سامانه پدافندی امریکا و ایران؛

فتاح در مقابل «تاد»/ پاسخ ایران در برابر تحرکات رژیم صهیونسیتی در منطقه چیست؟

فتاح در مقابل «تاد»/ پاسخ ایران در برابر تحرکات رژیم صهیونسیتی در منطقه چیست؟

مقام‌های واشنگتن و تل آویو در ماه‌های اخیر در روند رایزنی‌هایی که درباره همکاری نظامی در جنگ احتمالی منطقه به جریان انداخته‌اند، درباره ارسال سامانه دفاع ضدموشکی تاد به اسرائیل تبادل نظر کرده و استفاده از آن را مستلزم استقرار سربازان امریکایی برای عملیات سیستم پیچیده این سلاح نظامی دانسته‌اند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منابع خبری غربی و عبری گزارش دادند، ایالات متحده امریکا قصد دارد سامانه‌ پدافندی «تاد» را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد. در همین رابطه روزنامه تایمز اسرائیل در خبری به نقل از کانال 12 رژیم صهیونیستی مدعی شد که امریکا تصمیم گرفته است به منظور تقویت پدافند هوایی اسرائیل، سامانه ضدموشکی تاد را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کند.

یدیعوت آحارونوت دیگر رسانه رژیم صهیونیستی نیز این تصمیم امریکا را در راستای تقویت سامانه پدافندی اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، دانسته است. آنطور که پیداست، در پی عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق2 که بیش از 90 درصد موشک‌ها به اهداف تعیین‌شده اصابت کردند، سامانه‌ پدافندی رژیم صهیونیستی خسارات محسوسی را متحمل شده که این رژیم برای تقویت پدافند خود، دست به دامان امریکا شده است.  اما «تاد» می‌تواند با موشک‌های ایرانی مقابله کند؟

«تاد» یک سامانه پدافندی ضدبالستیک است که می‌تواند از فاصله 1000 کیلومتری، اهداف را شناسایی کند. برد عملیاتی و سقف پروازی موشک‌های این سامانه نیز به ترتیب 200 و 150 کیلومتر است و سرعت موشک‌هایش هم تقریباً به 8 ماخ می‌رسد.

«تاد»؛ الماس فریب آمریکایی برای اسرائیل در برابر فتاح////

*نحوه عملکرد سامانه تاد 

اما نکته‌ای که درباره نحوه عملکرد این سامانه‌ پدافندی وجود دارد، این است که زمانی قادر به شناسایی هدف متخاصم خواهد بود که موشک شلیک شده، فاز میانی حرکت خود را طی کرده باشد. به عبارتی ساده‌تر، رادارهای این سامانه زمانی عمل می‌کند که موشک متخاصم در شعاع 1000 کیلومتری قرار گیرد.

موشک‌های سامانه نیز باید منتظر بمانند تا هدف در شعاع 200 کیلومتری ظاهر شود. همین موضوع باعث می‌شود تا ایجاد هر نوع تغییری در مسیر حرکتی موشک‌های متخاصم، ضریب خطای سامانه «تاد» را افزایش دهد؛ مأموریتی که موشک‌های بالستیک عادی قادر به انجامش نیستند، اما موشک هایپرسونیک می‌تواند. خردادماه 1402 جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح به جمع محدود و انگشت‌شمار کشورهای دارای فناوری موشک‌های هایپرسونیک پیوست. چند ماه بعد، فتاح2 نیز با افزایش قابلیت‌ نسبت به فتاح1، با حضور رهبر انقلاب رونمایی شد.

موشک فتاح با برد 1400 کیلومتری قادر است از تمام سامانه‌های سپر موشکی و پدافندی عبور و آنها را منهدم کند. این موشک هایپرسونیک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین توان پنهانکاری هم برخوردار است.

اما مهم‌ترین ویژگی فتاح که آن را از سایر موشک‌های بالستیک متمایز می‌کند، جدای از سرعت فراصوتی که دارد، قابلیتش در انجام مانورهای مختلف و متعدد در داخل و خارج از جو، به‌ منظور غلبه بر سامانه‌های پدافندی از جمله «تاد»، «فلاخن» و «پیکان» است.

مهم‌تر از همه، اگر سرعت موشک‌های سامانه «تاد» به 8 ماخ می‌رسد، سرعت موشک هایپرسونیک فتاح در مرحله پایانی مسیر خود تا 13 ماخ افزایش می‌یابد. رژیم صهیونیستی و امریکا باید بپذیرند که با وجود دستیابی ایران به موشک فراصوت، استقرار سامانه پدافندی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، در پوشش ضعف‌های پدافندی اسرائیل توفیر چندانی نخواهند داشت. چه آنکه طبق گزارش سایت تحلیلی «دیفنس نیوز»، بر اساس برآورد پنتاگون، امریکا تا سال 2034 قادر به دستیابی به سامانه‌های موشکی ضدهایپرسونیک نخواهد بود.

هشدار بی‌سابقه عراقچی به امریکا: سربازهایتان را قربانی نکنید

سربازهایتان را قربانی نکنید! مخاطب این هشدار که سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه روز گذشته همزمان با سفر خود به بغداد و در واکنش به بالا گرفتن تنش‌های منطقه مطرح کرد، امریکا بود و نه اسرائیل؛ هشداری به این خبر که واشنگتن سعی دارد با ارسال سامانه‌های پدافندی‌ «تاد» به تل آویو از سربازان امریکایی برای راه‌اندازی این سامانه‌ها از آن در برابر موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران بهره گیرد. این هشدار اما با این حرف فرستاده ایران که «برای جنگ و صلح آماده‌ایم»، منافاتی نداشت.

با آغاز دور جدید سفر وزیر امور خارجه به مقاصد جدید رایزنی‌های منطقه‌ای برای کاهش بحران، قاب‌های جدیدی با چشم‌انداز احتمالی جنگ یا صلح در حال ترسیم شدن است؛ چشم‌اندازی که نقطه عزیمت آن با شعله افروزی جنگ طلبان تل آویو پدیدار شده اما نقطه پایان آن قرار نیست به میل آنها ترسیم شود؛ اینکه پایتخت‌های عربی یکی پس از دیگری از بستن حریم هوایی خود به روی جنگنده‌های اسرائیلی خبر می‌دهند، فارغ از تحولاتی نیست که زیرپوستی در بطن نبرد همه جانبه نظامی- دیپلماتیک ایران و اسرائیل به جریان افتاده و به میدان وزن کشی دو طرف تبدیل شده است؛ تحولاتی که با سفر روز گذشته عراقچی به عراق و موضع‌گیری صریح او درباره اقدام امریکا برای تجهیز سامانه تسلیحاتی نظامی تاد همراه شد.

این در حالی است که وزارت دفاع امریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای ارسال سامانه پدافندی «تاد» به رژیم صهیونیستی به‌منظور مقابله با حملات ایران را تأیید کرد.  

سخنگوی وزارت دفاع امریکا با بیان اینکه «باتری THAAD سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت خواهد کرد»، افزود:  این اقدام بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از امریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بیشتر توسط ایران تأکید می‌کند. در همین حال وال استریت ژورنال اعلام کرده است 100 نظامی امریکا هم برای بهره برداری از  «تاد» وارد اسرائیل می‌شوند.

هشدار بی‌سابقه عراقچی به امریکا: سربازهایتان را قربانی نکنید

عراقچی در پیامی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، ضمن تأیید ارسال بی‌سابقه تسلیحات نظامی امریکا به اسرائیل، تأکید کرد که «این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی امریکایی در اسرائیل در معرض خطر قرار می‌دهد.» او در تکمیل پیام خود افزود: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه‌ کرده‌ایم، به ‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت. فحوای این پیام اشاره به این واقعیت داشت که نشاندن یک نظامی امریکایی به جای همتای اسرائیلی‌اش در سامانه‌های نظامی این رژیم، مانعی در برابر پاسخ گویی نظامی ایران و هدف قراردادن مستقیم توسط نیروهای نظامی ایران نخواهد بود و امریکا می‌تواند هزینه حمایت از تل آویو را با قربانی کردن افسران نظامی‌اش بدهد.

نابودی سامانه‌های اسرائیل در عملیات وعده صادق

همانطور که اشاره شد مقام‌های واشنگتن و تل آویو در ماه‌های اخیر در روند رایزنی‌هایی که درباره همکاری نظامی در جنگ احتمالی منطقه به جریان انداخته‌اند، درباره ارسال سامانه دفاع ضدموشکی تاد به اسرائیل تبادل نظر کرده و استفاده از آن را مستلزم استقرار سربازان امریکایی برای عملیات سیستم پیچیده این سلاح نظامی دانسته‌اند.

هشدار تازه تهران درباره به کارگیری سامانه تاد درحالی معنادار می‌شود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران شامگاه مهر سال‌جاری با حدود دویست موشک بالستیک برای دومین بار به اسرائیل حمله کرد تا سمت و سوی توجهات متوجه سامانه‌های «گنبد آهنین» و «پیکان» اسرائیل شود و این واقعیت را به نمایش بگذارد که این سامانه در مقابله با موشک‌های هایپرسونیک در خارج از جو کارآیی لازم را ندارد. گنبد آهنین که پیشتر برای مقابله با موشک‌های کروز ایرانی در وعده صادق 1 هم ناتوان نشان داده بود، در برابر موشک هایپرسونیک و موشک‌های بالستیک در دومین حمله نظامی ایران فرو ریخت. این ناکامی درحالی در معرض دید همگان قرار گرفت که تجهیز و نگهداری پرهزینه آن بدون حمایت‌های چند میلیارد دلاری امریکا ممکن نبوده است.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این کار با اسرای فلسطینی حتی خلاف قوانین خود اسرائیل است
عراقچی و وزیر امور خارجه عمان دیدار کردند
اجرای طرح ترافیک جدید پایتخت با هوش مصنوعی
عفیف، در مقابل کل فوتبال ایران!
مشکل ازلی و ابدی یحیی/ زود شروع نکردی؟
پیام ویژه سرمربی قطر به بازیکنانش قبل از بازی با ایران
زمان واریز یارانه نقدی مهرماه اعلام شد
جوانگرایی در تیم ملی بزرگسالان شدنی نیست
حیوان‌آزار بوکانی دستگیر شد
دستگیری ۷ زن و دختر اینستاگرامی در بوشهر
فساد ستیزی وزیر راه و شهرسازی فرزانه صادق
آخرین عایدی وفاق بر سر FATF رشد منفی و دو برابر شدن تحریم‌ها بود
نقطه‌زن‌ها بارها اصابت کردند «تاد» هم هیچ غلطی نتوانست بکند!
از کابینه تا استانداری‌ها؛ اصلاح طلبان با شعار «وفاق» به مسئولیت‌ها بر‌می‌گردند
حجت الاسلام رفیعی: محدثه بودن از ویژگی‌های حضرت معصومه(س) است
پادویی روزنامه کرباسچی برای آمریکا و رژیم غاصب
کری‌خوانی قطری‌ها برای تیم ملی ایران
این افراد حتما باید سربازی بروند
افشاگری درباره تعداد مجروحان حمله ایران به اسرائیل
اخراج کاپیتان محبوب هواداران استقلال
سانسور راهکاری برای فرار از باتلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top